کمی در مورد قهوه بیشتر بدانیم {۵}

اگر قسمت های قبلی را نخواندین :

قسمت ۰ ، قسمت ۱ ، قسمت ۲ ، قسمت ۳ ، قسمت ۴ .

خوب در این پست طرز تهیه و دم نمودن انواع قهوه را به صورت خلاصه و مفید توضیح میدم ، اگر هر سوالی در مورد دنیای قهوه ای ها داشتین ، میتونید در قسمت نظرات بیان کنید .

این پست شامل مطالبی هست که شاید خودم ننوشته باشم ، اما از جستجو در اینترنت و پیدا کردن متن درست اینجا قرار دادم که پست جامعی باشد.

Cold Water : در این روش پـودر قهوه که باید درشت باشد درون ظرف ریخته شده و به آن آب سرد اضافه میکنند و میگذارند تا یک شب خیس بخورد سپس توسط فیلتر پـودر را جدا میکنند که نتیجه آن یک قهوه غلیظ میباشد که ترشی آن بسیار اندک است. به این روش Toddy نیز میگویند.

Toddy

 

Drip : در این روش آب نزدیک به جوش را روی فیلتری که پودر قهوه در آن ریخته شده میریزند و در زیر فیلتر قهوه تهیه میشود. اندازه پودر قهوه در این روش باید به اندازه دانه های شکر باشد.

drip

این روش v60 نیز گفته می شود و به این وسیله مخروطی شکل دریپر (Dripper) گفته می شود .

 

French Press،Coffee Press ،Press Pot،Coffee Plunger ،Cafeteria ،Cafetiere : دراین روش پودر قهوه که باید تقریبا درشت باشد، درون لیوان استوانه ای شکل ریخته میشود. سپس آب داغ روی آن ریخته شده و میگذارند ۳ الی ۵ دقیقه خیس بخورد. سپس توسط پیستونی که مجهز به فیلتر است پودر قهوه را به سمت پایین فشار داده و از قهوه جدا میکنند.

FrenchPress

البته در کافه های ایران برای سرو دمنوش نیز از فرنچ پرس استفاده می کنند.

 

Vacuum : در این روش از دم کن وکیوم استفاده شده که شامل دو محفظه فوقانی و تحتانی میباشد که توسط یک مجرای حاوی فیلتر به یکدیگر متصل شده است. پودر قهوه در بخش فوقانی قرار داده میشود و آب در بخش تحتانی. زمانی که آب داغ میشود توسط فشار بخار به بخش فوقانی آمده و با پودر قهوه ترکیب میشود. سپس با سرد شدن آب در بخش تحتانی، یک خلاء نسبی ایجاد شده که مجددا آبی که اکنون قهوه آماده نوشیدن میباشد، به پایین باز میگردد.

 

Vacuum coffee

به این نوع فناوری دم کردن قهوه Vacuum  و همچنین سایفون نیز گفته می شود.

 

Moka Espresso Maker : این روش یک روش معمول خانگی است ، که البته در طبیعت نیز خیلی لذت بخش می باشد. که توسط موکاپات (اسپرسو ساز روگازی) تهیه می شود ،و از این روش درطبیعت و طبیعتگردی زیاد استفاده می شود .

موکاپات

Turkish : در این روش از قهوه جوش معمولی یا ظروف مسی مخصوص (چِزوه – cezve) استفاده میگردد. برای تهیه قهوه ترک باید از پودر قهوه ترک بسیار ریز استفاده نمود. ابتدا یک قاشق مرباخوری شکر(می تونید اگر قهوه تلخ دوست دارید ، شکر نریزید) و یک قاشق مرباخوری سرپُر قهوه ترک را به همراه یک فنجان آب سرد درون قهوه جوش ریخته و هم بزنید. سپس زیر شعله قرار داده و به محض آنکه خامه قهوه شکل گرفت و قهوه شروع به کف نمودن کرد آن را از روی شعله بردارید. اگر برای چندین نفر قهوه را سرو میکنید، کف (خامه قهوه) را ابتدا میان فنجان ها بطور مساوی تقسیم کرده سپس قهوه را بریزید.

قهوه ترک

Espresso  Machine : این روش که روش معمول برای قهوه خورهای صنعتی است ، (مانند کافه ها یا قهوه فروشی های بیرون بر ) در این روش از دستگاه برقی مخصوص تهیه اسپرسو استفاده میگردد که آب داغ را با فشار زیاد از پودر قهوه عبور میدهد که سبب خارج گشتن کامل عصاره قهوه میگردد.

Espresso-Machines

 

خوب حالا تعدادی از قهوه ساز های دیگر را مورد بررسی قرار میدهیم ،

Chemex coffee : در این نوع قهوه جوش دانه های آسیاب شده قهوه روی سطح فیلتر ریخته شده ، و سپس با اصافه کردن آب به دانه های قهوه داخل فیلتر قهوه تهیه می شود. به این نوع قهوه ساز کمکس گفته می شود ، قهوه ساز کمکس ( Chemex ) در سال ۱۹۴۱ میلادی توسط یک شیمیدان آمریکایی به نام پیتر شلوم‌بُم ( Peter Schlumbohm ) اختراع و یک سال بعد بوسیله‌ی موسسه تجاری Chemex معرفی شد .

 

Chemex

 

ایرو پرس Aeropress : این قهوه ساز نیاز به توضیح ندارد ، داخل عکس کاملا واضح مشخص است به چه صورت قابل استفاده است .

Aeropress

 

قهوه ساز های دیگری نیز هستند که اگر شد به مرور در مورد هر کدوم بعدا توضیح میدم ، اما قهوه ساز های کپسولی ، پرتایل ، مسافرتی ، …

امیدوارم این توضیحات در این سری پست ها به دردتون خورده باشه.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.